Op bezoek bij een imker

Ieder jaar in het tweede weekend van juli opent een groot aantal Nederlandse imkers hun bijenstand voor het publiek tijdens de Landelijke Open Imkerijdag. Op honderden plaatsen in het land kan het publiek dan een kijkje nemen in de bijzondere wereld van de bijenhouderij. Enthousiaste imkers vertellen dan over het fascinerende leven van de honingbij en demonstreren graag wat er komt kijken bij hun mooie hobby.

Bijenhouden is meer dan een bijenvolk met 40.000 – 50.000 bijen in een kast onderbrengen en verzorgen. Het betekent ook slingeren van de gewonnen honing, het vangen van of voorkomen van zwermen en inspelen op het weer en de natuur. Er is meestal honing te proeven, u kunt in een bijenvolk kijken en misschien laat de bijenkoningin zich zien. Het is vast wel wennen aan al dat gezoem om u heen, maar veilig in een bijenpak zult u merken dat bijen helemaal niet eng zijn.

Honingbijen en vele soorten solitaire bijen en hommels maken moeilijke tijden door. We hebben er allemaal wel over gehoord. Onder andere door een gebrek aan bloemen lopen de aantallen van deze belangrijke bestuivers terug. Daarom geven de imkers voorlichting over alles rond de bijen en bloemen.

De Landelijke Open Imkerijdag wordt georganiseerd onder auspiciën van de Nederlandse BijenhoudersVereniging in Wageningen.

Voor meer informatie over plaatsen en tijd:

www.bijenhouders.nl