Nieuwe hobby?

Misschien is imkeren wel een nieuwe uitdaging!

Is het niet eng? Kan ik dat wel? Kost het niet te veel tijd? En hoe pak ik dat aan?

Imker zijn is fascinerend en lang niet zo ingewikkeld als u denkt. Overal in het land zijn imkerverenigingen waar u een cursus kunt volgen. Zo komt u bovendien gemakkelijk in contact met andere imkers die u graag willen helpen.

Wat is er zo leuk aan?

De bijenwereld is een intrigerende wereld. Elk bijenjaar zorgt weer voor nieuwe verrassingen. Door met bijen bezig te zijn, ziet u opeens veel meer in de natuur. Het is een ontspannende bezigheid. En niet te vergeten, u eet honing van uw eigen bijenvolk.

Hoeveel tijd kost mij dat?

Een bijenvolk houden, hoeft niet zo heel veel tijd te kosten. Zo`n 25-40 uur per jaar, maar in sommige perioden van het jaar is het wel belangrijk om wekelijks de bijenkast te controleren.

Is het niet eng?

Hoe langer u met bijen werkt, hoe beter u de beestjes leert kennen. Ermee omgaan, wordt dan steeds gemakkelijker en u beleeft er steeds meer plezier aan. Natuurlijk kan het voorkomen dat u een keer door een bij wordt gestoken, maar daar zijn dan weer de handschoenen en een imkerpak voor om dat te voorkomen.

Dus… zo pakt u het aan!

Volg een cursus met daarin theorie en praktijk. Leest u alvast in met een leuk boek zoals ``Zelf bijen houden``.

Start basiscursus imkeren

De theoretische opleiding in Helmond is op dinsdagavond in de maanden februari t/m juni (8 keer) in de Bijenhal in het stadspark de Warande in Helmond. De praktische opleiding, 9 keer, is in de maanden april t/m september (de ontwikkeling van het bijenvolk en de weersomstandigheden zijn hiervoor natuurlijk bepalend).

Het is een officiële cursus van de Nederlandse Bijenhouders Vereniging met erkend diploma, gegeven door een gediplomeerd bijenteeltleraar. Hij wordt voor de praktijlessen ondersteund door een aantal praktijkbegeleiders.

Door de grote toeloop van cursisten naar de Basiscursus Bijenteelt van Imkersvereniging Helmond e.o. uit Helmond, geeft de vereniging op verzoek van Groendomein Wasven te Eindhoven ook daar een basiscursus. Het Domein Wasven ligt van Helmond uit gezien voor de Berekuil links. (De Wasvenboerderij, Celebeslaan 30, 5641 AG Eindhoven)(routebeschrijving op www.wasven.nl)

Het theoriegedeelte van de basiscursus in Eindhoven is op zondagmorgen (8 keer). De praktijk (9 keer) met de hele groep, verdeeld in groepjes van vier o.l.v. een mentor, vindt plaats in Eindhoven op de bijenstand van de bijenteeltleraar.

De cursus is identiek aan die van Helmond.

De cursus is bedoeld om met name het stadsimkeren in Eindhoven te promoten.

praktijk beginnerscursus

Voor 2017 is het cursusgeld € 175,00

In het cursusjaar is men gratis lid van de vereniging (€ 25,00) en bond (kosten € 60,00) en zal men het maandelijkse tijdschrift "Bijenhouden" ontvangen)

De kosten van het cursusboek "Bijenhouden, hoe doe je dat?" zijn voor rekening van de cursist.

Hulp bij het imkeren

Na de cursus kunt u in principe starten met imkeren. Een ervaren imker kan u dan met raad en daad bijstaan. In principe kunt u van de vereniging een bijenvolkje kopen om te starten. Ook bij het vinden van een standplaats, biedt de vereniging haar hulp aan.

Om voldoende aandacht te kunnen geven aan de praktische opleiding, willen we maar een beperkt aantal cursisten.

U kunt zich aanmelden via de website van de NBV (Nederlandse Bijenhouders Vereniging): http://www.bijenhouders.nl/cursussen/basiscursus/ (zie onder kaartje bij cursuslocaties: Helmond)

Het is een voorlopige aanmelding. Te zijner tijd vindt er een informatiebijeenkomst plaats, waarin u wordt verteld wat de cursus inhoudt en waar u rekening mee moet houden. Daarna kunt u zich definitief aanmelden.

Voor informatie: Wil Brans, tel. 06-44716981