voorlichting1   voorlichting3   voorlichting4

"Imkersvereniging Helmond e.o." geeft voorlichting over bijen aan de groepen 1 t/m 8 van het basisonderwijs.

Voorlichting aan leerlingen van voortgezet, middelbaar en hoger onderwijs is ook mogelijk.

Bij Groen4Life is een leskorf met een lespakket, speciaal voor de groepen 1 t/m 3, te leen. Ook is daar de film "De bij en wij" te leen.

Vanaf 2016 kunnen wij in principe het gehele jaar voorlichting geven in onze Bijenhal. Kleine groepen, dat zijn groepen van maximaal 20 kinderen, kunnen wij ook in de maanden november t/m maart ontvangen. In de rest van het jaar kunnen wij ook grote groepen, dat zijn groepen van maximaal 32 kinderen, ontvangen. Wij kunnen dan een gedeelte van onze voorlichting buiten uitvoeren, onder onze speciaal voor de voorlichting bestemde afdaken.

Speciale regelingen zijn er te treffen als een school op de eigen locatie meerdere voorlichtingen op een dag wil, bijvoorbeeld in het kader van een schoolproject.

Voor de excursie naar de Bijenhal wordt een vergoeding gevraagd:

• Basispakket voorlichting (in de Bijenhal): de kosten zijn €30,-. De voorlichting duurt ongeveer anderhalf uur en bestaat uit een introductie (5 minuten), een groepsinstructie (30 minuten), groepsopdrachten (35 minuten), een filmpje + vragen (10-20 minuten) en een afsluiting (2 minuten) De groepsopdrachten kunnen bestaan uit: het bekijken (vanachter glas) van levende bijen en hun werkzaamheden, het bekijken van dode bijen onder een microscoop, foto-opdrachten, het proeven van honing, uitleg materialen vanuit een leskist, een foto-observatiekastje.

• Mogelijkheid tot een zelf samen te stellen uitbreidingspakket (in de Bijenhal): het rollen van een kaarsje €0,50, het rollen van een kaarsje + bijtje €1,00, een klein potje honing €1,00

De KNNV, vereniging voor veldbiologie, heeft in het kader van het Jaar van de Bij (2012) een mooi lespakket samengesteld over honingbijen en solitaire bijen. Het pakket omvat een handleiding, een aantrekkelijk opgemaakte schoolkrant getiteld "Zoemers en prikkers" (30 ex.) en een daarbij behorende set werkbladen met opdrachten. Met korte stukjes informatieve tekst en duidelijke afbeeldingen worden kinderen de grote bijenfamilie in geleid. Verder bevat het pakket de KNNV-uitgave "Bijen in beeld", over allerlei soorten bijen en hun taak in de natuur. Het pakket bevat ook de "zoekkaart wilde bijen in tuinen". Het pakket is heel geschikt voor kinderen in de leeftijd van 9 tot 12 jaar, leerlingen van de groepen 6, 7 en 8. De schoolkrant kan afzonderlijk besteld worden à € 1,00. Het hele pakket kost € 31,00 en is te bestellen via http://www.bijenhouders.nl/promotie/lespakket-bijen

Imkersvereniging Helmond e.o.

Namens Groen4life