De missie van de vereniging is de belangenbehartiging van de imkers in onder andere Helmond, Laarbeek, Mierlo en Nuenen door middel van:

• Vergaren en uitwisselen van kennis en ervaring door middel van workshops, lezingen en cursussen;
  • Gezamenlijke gebruik van gereedschappen (bijvoorbeeld de honingslinger, wassmelter en startraatpers)
  • Gezamenlijke inkoop van materiaal (bijvoorbeeld bloembollen en drachtplanten)
  • Uitdragen van kennis aan bezoekers van de Natuurmarkt
  • Aansluiting bij organisaties van natuurbelangen

Wij kennen een aantal soorten lidmaatschappen:

• Lid (lid van de Imkersvereniging Helmond €25.- en van de Nederlandse Bijenhouders Vereniging €62,50.-) € 87,50 p/jaar.
  • Cursist (lid van Imkersvereniging Helmond en van de NBV, beide 1 jaar gratis)
  • Donateur (alleen lid van onze vereniging en geen lid van de NBV € 25,-)
  • Gastlid (lid bij een andere vereniging en NBV + ook lid Imkersvereniging Helmond € 25,-)
  • Gezinslid (de levenspartner is ook lid van Imkersvereniging Helmond en wel / niet lid van de NBV) € 12,50

Alleen leden die ook lid zijn van de NBV hebben stemrecht.